Mieszkając i żyjąc w jednym miejscu, np. w mieście Opole, nie zawsze zwracamy uwagę na małe zmiany, które się wokół nas dzieją. Remont bulwaru, rewitalizacja obiektu kulturalnego czy odnowienie miejsc rekreacyjnych, może umknąć naszej uwadze. Dzięki kampanii “Fundusze mają moc” opolanie mogli przekonać się na własne oczy, jak zmieniły się obiekty po zrealizowaniu inwestycji z pomocą Unii Europejskiej oraz docenić tę zmianę. Mieliśmy w tej akcji swój udział.
Na zamówienie Punktu Informacji Europejskiej Europe Direct przy Opolskim Centrum Rozwoju Gospodarki, stworzyliśmy interaktywne rozwiązanie, które umożliwiło opolanom i turystom przyjrzenie się zmianom, które w ostatnich latach nastąpiły w przestrzeni miejskiej, dzięki wsparciu z funduszy Unii Europejskiej.




Cel projektu
Naszym zadaniem było stworzenie rozwiązania, które uzmysłowi mieszkańcom oraz turystom, jak zmieniło się Opole w ciągu ostatnich kilkunastu lat. Zilustrowanie metamorfozy, jaką przeszły najważniejsze ośrodki kulturalne w stolicy województwa. Duże znaczenie miał interaktywny charakter projektu – zależało nam, aby odbiorcy nie przeszli obok niego obojętnie, a zaangażowali się w odkrywanie przestrzeni miejskiej na nowo i zapamiętali na długo to doświadczenie.
Technologie wirtualnej rzeczywistości. Jak wykorzystać nowoczesne technologie w twojej branży?
Zobacz przykład użycia technologii wirtualnej rzeczywistości zrealizowanej dla Opolskie Centrum Rozwoju Gospodarki i EUROPE DIRECT Opole.
Rozwiązanie
Wspólnie z Klientem zaproponowaliśmy mieszkańcom i turystom atrakcję w postaci gogli VR oraz dedykowanej aplikacji na smartfony. Korzystając z nich, odbiorcy mieli możliwość dokładnego przyjrzenia się zmianom, jakie nastąpiły w Opolu dzięki inwestycjom ze wsparciem UE.
W aplikacji dostępnych do obejrzenia było 7 miejsc, doskonale znanych mieszkańcom oraz ważnych dla całego regionu:
-
Amfiteatr
-
Wiadukt na ul. Struga
-
Miejska biblioteka
-
Bulwary nad kanałem Młynówka
-
Filharmonia Opolska
-
Opolski teatr lalki i aktora
-
Dworzec PKP
Jak to rozwiązanie działało w praktyce? Odbiorca otrzymywał składane, papierowe okulary, na których umieściliśmy kod QR do pobrania aplikacji. Po uruchomieniu jej, należało wsunąć smartfon w okulary. Oglądaliśmy przez nie wybrane obiekty po inwestycji. W aplikacji dostępne były także archiwalne zdjęcia sprzed 2004 r., a w trakcie wirtualnego zwiedzania można było wysłuchać nagrania lektora, opowiadającego o historii wybranego miejsca.
Projektując kampanię “Fundusze mają moc” szukaliśmy atrakcyjnej formy, która zaciekawiłaby odbiorców i zrobiła na nich duże wrażenie. Zaproponowane rozwiązanie miało być proste i niedrogie w realizacji. Kartonowe okulary można dołączyć do czasopisma, wysłać pocztą lub wręczyć podczas spotkania. Aplikacja dostępna była dla każdego (i nadal jest!) od ręki, w Appstore i Google Play. Największym wyzwaniem w tym projekcie było właśnie stworzenie oprogramowania.

Zdjęcia dostępne w aplikacji zostały zrobione w 360 stopniach w technologii 3D, w jakości 8K. Dodatkowo, są one sferyczne i stereoskopowe, czyli wykonane oddzielnie dla prawego i lewego oka. W ten sposób uzyskaliśmy poczucie głębi, ale także sfery wokół osoby oglądającej. W zamierzeniu, efekt miał być maksymalnie realistyczny. Dodatkową funkcjonalnością jest multimedialna mapa, po której odbiorca może poruszać się wzrokiem, wybierając poszczególne lokalizacje do obejrzenia. Wirtualne zwiedzanie zostało wzbogacone o opowieść lektora.
Aplikacja miała swoją premierę podczas konferencji podsumowującej wdrażanie FE w województwie opolskim, 16 października 2018 r., w Teatrze im. Kochanowskiego. W holu teatru uczestnicy konferencji mogli, korzystając z kodu QR umieszczonego na okularach, pobrać przygotowaną na zlecenie Punktu Europe Direct-Opole aplikację. Zestawienie ważnych ośrodków miejskich przed i po rewitalizacji zrobiło duże wrażenie na odwiedzających. Zmiany, które zaszły w przestrzeni, okazały się dla nich zaskakujące i bardzo pozytywne.



